FOMO: Πώς Επηρεάζει τους Εφήβους και Τι Μπορούν να Κάνουν οι Γονείς

Εισαγωγή

Το FOMO (Fear of Missing Out) είναι ένας όρος που περιγράφει την ανησυχία και το άγχος που νιώθει κάποιος όταν πιστεύει ότι χάνει ευκαιρίες ή κοινωνικές εκδηλώσεις που απολαμβάνουν άλλοι. Αυτό το συναίσθημα μας κάνει να νιώθουμε ότι πρέπει να είμαστε συνεχώς παρόντες σε μια ψηφιακή πραγματικότητα και να κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Όσο περισσότερο χρόνο περνάμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τόσο λιγότερη ικανοποίηση νιώθουμε.

Είναι ο φόβος ότι κάποιος χάνει σημαντικές στιγμές και δραστηριότητες που συμβαίνουν στο διαδίκτυο χωρίς αυτόν. Αυτό μας κάνει να θέλουμε να παραμένουμε συνεχώς συνδεδεμένοι για να δούμε τι κάνουν οι άλλοι και να αισθανόμαστε ότι περνούν καλύτερα από εμάς. Το FOMO έχει αυξηθεί ραγδαία με την εξάπλωση των κοινωνικών δικτύων και επηρεάζει ιδιαίτερα τους εφήβους.

Πώς επηρεάζει το FOMO τους εφήβους;

FomoΨυχολογική Επιβάρυνση: Το FOMO μπορεί να οδηγήσει σε άγχος, κατάθλιψη και χαμηλή αυτοεκτίμηση. Οι έφηβοι μπορεί να αισθάνονται απομονωμένοι και να ανησυχούν συνεχώς για το τι κάνουν οι φίλοι τους.

Επιπτώσεις στον Ύπνο: Η συνεχής χρήση των κοινωνικών δικτύων μπορεί να διαταράξει τον ύπνο των εφήβων, καθώς πολλοί από αυτούς ελέγχουν τα μηνύματα και τις ειδοποιήσεις τους ακόμη και κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Ακαδημαϊκή Απόδοση: Το άγχος που προκαλεί το FOMO μπορεί να επηρεάσει τη συγκέντρωση και την απόδοση των εφήβων στο σχολείο.

Κοινωνικές Σχέσεις: Το FOMO μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα των προσωπικών σχέσεων, καθώς οι έφηβοι μπορεί να προσπαθούν υπερβολικά να συμμετέχουν σε κάθε κοινωνική δραστηριότητα, αγνοώντας τις ουσιαστικές σχέσεις.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;

Ενθάρρυνση Ανοικτής Επικοινωνίας: Οι γονείς πρέπει να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να μιλήσουν για τα συναισθήματά τους και τις ανησυχίες τους. Η κατανόηση και η υποστήριξη είναι το κλειδί για τη μείωση του άγχους.

Ρύθμιση Χρόνου Οθόνης: Είναι σημαντικό να θέσουν όρια στον χρόνο που ξοδεύουν οι έφηβοι στα κοινωνικά δίκτυα. Προτείνεται να δημιουργήσουν “ζώνες χωρίς τεχνολογία”, όπως κατά τη διάρκεια των γευμάτων ή πριν τον ύπνο.

Προώθηση Υγιών Δραστηριοτήτων: Οι γονείς πρέπει να ενθαρρύνουν τους εφήβους να ασχολούνται με δραστηριότητες που δεν περιλαμβάνουν την τεχνολογία, όπως ο αθλητισμός, οι τέχνες και οι εξωτερικές δραστηριότητες.

Δημιουργία Θετικών Προτύπων: Οι γονείς πρέπει να δίνουν το παράδειγμα, μειώνοντας τον δικό τους χρόνο στις οθόνες και συμμετέχοντας σε υγιείς και δραστήριες δραστηριότητες.

Εκπαίδευση στη Χρήση των Κοινωνικών Δικτύων: Είναι σημαντικό να εκπαιδεύσουν τους εφήβους για τον υγιή τρόπο χρήσης των κοινωνικών δικτύων. Πρέπει να γνωρίζουν ότι οι εικόνες και οι καταστάσεις που βλέπουν στα κοινωνικά δίκτυα δεν αντικατοπτρίζουν πάντα την πραγματικότητα.

Συμπέρασμα

Το FOMO είναι ένα πραγματικό και σοβαρό πρόβλημα που επηρεάζει τους εφήβους στην εποχή των κοινωνικών δικτύων. Με την υποστήριξη και την καθοδήγηση των γονιών, οι έφηβοι μπορούν να μάθουν να διαχειρίζονται το άγχος τους και να ζουν μια πιο ισορροπημένη και χαρούμενη ζωή.

Βιβλιογραφία

Σιδηροπούλου, Α. (2019). Ψυχολογικές διαδρομές στη ψηφιακή εποχή: Από το multitasking στην πολυδιεργασία της ύπαρξης. Εκδόσεις Παπαζήσης.  

Βρες το προφίλ της κυρίας Βασιλικής Βακαλοπούλου εδώ!

Share the Post:
Μετάβαση στο περιεχόμενο