“Οδηγός Εκπαίδευσης για Παιδιά με Αυτισμό: Συμβουλές και Πρακτικές για Εκπαιδευτικούς”

Ο Αυτισμός: Ορισμός και Κύρια Χαρακτηριστικά

Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες έρευνες στον τομέα της βιολογίας, της ψυχολογίας και της κοινωνικής ψυχιατρικής, ο αυτισμός ορίζεται ως μια σοβαρή διαταραχή ανάπτυξης, η οποία μπορεί να εκδηλωθεί με διάφορα χαρακτηριστικά. Η επιστημονική κοινότητα αναφέρει μια τριάδα κυρίων ενδείξεων, η οποία περιλαμβάνουν: ποιοτική έλλειψη στην κοινωνική αλληλεπίδραση, προβλήματα στην επικοινωνία, επαναλαμβανόμενες στερεότυπες συμπεριφορές, και δυσκολίες στις αλλαγές.

Αναγνώριση του Αυτισμού: Πρώιμα Σημάδια και Διάγνωση

Ο αυτισμός εμφανίζεται συνήθως πριν τα τρία έτη και παραμένει μια διαρκής πραγματικότητα στη ζωή του ατόμου. Επηρεάζει τη συμπεριφορά, την κοινωνική του αλληλεπίδραση και την επικοινωνία, καθώς και την γενικότερη απόδοσή του σε διάφορους τομείς της ζωής. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι κάθε περίπτωση αυτισμού είναι μοναδική και διαφορετική.

Χαρακτηριστικά του Αυτισμού σε Παιδιά και ΕφήβουςParentEd

Στην παιδική ηλικία, τα παιδιά με αυτισμό μπορεί να εκδηλώνουν  δυσφορία προς τα χάδια, έλλειψη ανταπόκρισης στην κοινωνική αλληλεπίδραση, προσκόλληση προς συγκεκριμένα αντικείμενα και επικοινωνιακές δυσκολίες. Καθώς μεγαλώνουν, αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επικοινωνία και στην κοινωνική τους αλληλεπίδραση, ενώ πολλοί από αυτούς δεν αναπτύσσουν πλήρως τη γλωσσική τους δεξιότητα. Στην εφηβεία και την ενηλικίωση, οι δυσκολίες μπορεί να επιδεινώνονται, με τα άτομα με αυτισμό να αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο για ανορθόδοξη συμπεριφορά όπως υπερκινητικότητα και αυτοκαταστροφική συμπεριφορά.

Οι προβληματικές συμπεριφορές αποτελούν επίσης ένα μέσο επικοινωνίας για τα παιδιά με αυτισμό. Για να αντιμετωπίσει αυτές τις συμπεριφορές, ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να είναι ενήμερος για τις ιδιαιτερότητες του κάθε παιδιού και να προσφέρει προσαρμοσμένες λύσεις που να ταιριάζουν με τις ανάγκες τους.

Συμβουλές για Εκπαιδευτικούς: Πώς να Υποστηρίξετε Παιδιά με Αυτισμό

ParentEd

  • Ανάπτυξη Κοινωνικών Δεξιοτήτων και Αυτοεξυπηρέτησης: Επικεντρωθείτε στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, την αυτοεξυπηρέτηση και την επικοινωνία.
  • Συνεργασία με τους Γονείς: Δημιουργήστε ένα κλίμα ασφάλειας με τους γονείς για να συλλέξετε πληροφορίες για το παιδί και να αναπτύξετε αποτελεσματικές στρατηγικές υποστήριξης.
  •  Ρεαλιστικοί Στόχοι: Θέστε ρεαλιστικούς στόχους και επικεντρωθείτε στη βελτίωση της καθημερινότητας του παιδιού.
  • Προσαρμογή του Περιβάλλοντος Μάθησης: Οργανώστε σωστά τον χώρο σας, λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία του μεγέθους, του προσανατολισμού και της οργάνωσης του περιβάλλοντος μάθησης.
  • Οπτικοποίηση των Δραστηριοτήτων: Χρησιμοποιήστε οπτικά ερεθίσματα και οργανώστε τον χώρο έτσι ώστε να βοηθάει τα παιδιά να κατανοήσουν και να μεταβαίνουν εύκολα από μια δραστηριότητα στην άλλη.ParentEd
  • Χρήση Τεχνολογίας: Χρησιμοποιήστε την τεχνολογία για να κινητοποιήσετε το ενδιαφέρον του παιδιού και να μειώσετε τις παραβατικές συμπεριφορές.
  • Χρήση Εκπαιδευτικών Παιχνιδιών και Παζλ: Εκμεταλλευτείτε το ταλέντο τους στη συναρμολόγηση αντικειμένων, χρησιμοποιώντας εκπαιδευτικά παζλ για να διευκολύνετε την επικοινωνία τους με τα άλλα παιδιά.   
  • Κοινωνικές Ιστορίες: Χρησιμοποιήστε τις κοινωνικές ιστορίες για να διδάξετε κοινωνικές δεξιότητες και κατάλληλες τρόπους συμπεριφοράς.

Συμπεράσματα και σκέψεις

Αυτές οι συμβουλές μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για μια αποτελεσματική προσέγγιση στην εκπαίδευση παιδιών με αυτισμό. Είναι σημαντικό να εξερευνήσετε και να προσαρμόσετε αυτές τις συμβουλές στις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες κάθε μαθητή, διασφαλίζοντας έτσι μια ατομική και αποτελεσματική διδασκαλία.

Βιβλιογραφία 

Αργυριάδης Α., Δημητρόπουλος Χ., Θωμοπούλου Β., Πιπερίδου Ε. (2011) Διεπιστημονική Προσέγγιση του αυτιστικού φάσματος στην ειδική αγωγή. Αυτοέκδοση.

Γκονέλα, Ε. (2008) Αυτισμός, Αίνιγμα και πραγματικότητα: Από τη θεωρητική προσέγγιση στην εκπαιδευτική παρέμβαση: Για γονείς, εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής αγωγής και νηπιαγωγούς. Οδυσσέας

Συριοπούλου-Δελλή, Χ.Κ., Κασίμος, Δ.Χ. (2013) Επικοινωνία και εκπαίδευση ατόμων με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές/Αυτισμό. Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Στασινός Δ., Η Ειδική Εκπαίδευση 2020plus. Για μία συμπεριληπτική ή ολική εκπαίδευση στο νέο-ψηφιακό σχολείο με ψηφιακούς πρωταθλητές.Εκδόσεις Παπαζήση.

Παντελιάδου, Σ., Αργυρόπουλος, Β. (2011) Ειδική Αγωγή. Από την έρευνα στη διδακτική πράξη. Πεδίο.

 

Share the Post:
Μετάβαση στο περιεχόμενο